Kącik dla rodziców


Porady logopedy

Witamy serdecznie.
W ramach odświeżenia wiadomości z terapii logopedycznej polecamy poniższe ćwiczenia do doskonalenia wymowy głosek prawidłowo wywołanych.
Proszę pamiętać aby te ćwiczenia wykonywać z dzieckiem.

  • Jak wspomagać rozwój mowy dziecka?
  • Mów do dziecka.
  • Rozmawiaj z dzieckiem, wciągaj w rozmowę, pytaj o zdanie.
  • Staraj się mówić tak, by dziecko widziało twoją twarz i usta, by nie tylko słyszało, co mówisz, ale i widziało, jak mówisz.
  • Jak najwięcej czytaj dziecku.
  • Śpiewaj z dzieckiem.
  • Powtarzaj przy dziecku proste wierszyki.
  • Opowiadaj bajki, rozwijaj wyobraźnię dziecka.
  • Pokazuj dziecku świat, opisuj życie, które dzieje się dookoła, nazywaj czynności, które wykonujesz, przedmioty z otoczenia (np. „Teraz kroję chleb, popatrz, to jest chleb. Teraz smaruję go masłem.”).
  • Motywuj dziecko do mówienia. Ciesz się z najdrobniejszych sukcesów, nawet jeśli wypowiadane przez malucha słowa czy zdania są jeszcze nieporadne lub niezrozumiałe. Niech dziecko wie, że warto się starać.
  • Nie wyręczaj dziecka, nie mów za niego, nie zgaduj jego potrzeb.
  • Zachęcaj dziecko do mówienia, mówiąc spokojnie i łagodnie.
  • Odpowiadaj na pytania, choćby to samo pytanie było ci zadawane na okrągło. Jeśli przestaniesz odpowiadać, dziecko przestanie pytać i straci zainteresowanie światem i mową.
  • Słuchaj uważnie, co dziecko ma ci do powiedzenia. Dziecko musi wiedzieć, że zostanie wysłuchane i że warto podjąć wysiłek mówienia, mimo że łatwiej jest pokazać palcem lub gestem.
  • Zwracaj uwagę na odgłosy otoczenia, staraj się je z dzieckiem naśladować (np. szczekanie psa, dźwięk dzwonka, płacz dziecka, szum wody).
  • Pokaż dziecku, że mówienie jest czymś ciekawym, służy porozumiewaniu się z innymi ludźmi i poznawaniu świata.
  • Zapraszam do ćwiczeń interaktywnych, postaraj się wykonywać je codziennie.
  • https://www.mimowa.pl/

Czas na kilka ćwiczeń wraz z dzieckiem 

Słownictwo do utrwalania głoski "z"
1. Powtórz sylaby, przedłużając wymowę głoski "z", następnie postaraj się prawidłowo powtórzyć usłyszane wyrazy:- ze, zy, za, zo, zu
- zabawa, zabawki, zamek, zakład, zakładka, zachód, zapałki, zapomnij, zegar, zebra, zupa, Zorro, zostaw, zupełnie, zadanie, zuch, zero, zawody, zawód, zalany,
- waza, wazon, gazeta, koza, muzyka, lizak, języka, bluza, błazen, wizytówka, pyzy, arbuzy, kuzyn, guzek, karuzela, prezent, waliza, wózek, muzeum, brązowy, razowy
- na końcu wyrazu głoska "z" jest wymawiana jak "s"
- zły, zlew, znak, złapać, gniazdo, gwiazda, jezdnia, bielizna, rózga,

2. Powtarzaj wyrażenia:
zachód słońca zapalona zapałka zepsuty zegar
zabytkowy zegar zupełnie zapomniany zapchany zlew
czysta bielizna zepsuty gwizdek pyzy z mięsem
zepsuta zabawka zawody sportowe prezent od kuzyna
pusty wazon spalona gazeta zawodowy muzyk

3. Powtarzaj zdania:
Na jezdni są samochody. Zosia ma zdrowe zęby.
Zenek kupił gazetę. Zosia dostała zaklejony list do wysłania.
W pokoju wisi zegar. Dzieci lubią kolorowe zabawki.
Mama powiesiła bieliznę. Tata naprawił popsuty zamek.
Na stole stoi pusty wazon. Sabina pojechała na zawody sportowe.

Słownictwo do utrwalania głoski "s"
1. Powtórz sylaby, przedłużając wymowę głoski "s", następnie postaraj się prawidłowo powtórzyć usłyszane wyrazy: - se, sy, sa, so, su
- ser, sen, seler, syn, synek, syrop, sala, sałata, samochód, sanki, samolot, sandały, sarna, sobota, sok, soda, sople, sowa, sól, suchy,
- masa, kasa, klasa, piasek, pasek, basen, fasola, osa, kosa, włosy, wąsy, mięso,
- las, nos, kłos, pies, pies, lis, adres, ananas, autobus, bambus, bigos, globus, kos, kompas, krokus, napis, notes, włos, kaktus, nas, was,
- "z" na końcu wyrazu wymawiamy jako "s" : bez, gaz, mróz, głaz, powóz, wóz, raz,
- schody, sklep, skakanka, słoik, słoma, smutny, smoła, snopek, spodek, spodnie, stół, stopa, stary, stodoła, studnia, sweter, schować, skała, spać, spadać, spalić, skóra, skowronek, stromy, słowik, słodki,
- laska, maska, deska, miska, masło list, most, pasta, miasto, pusty, usta, kapusta, sos, sasanka, sosna
2. Powtarzaj wyrażenia:
suchy ser surowy seler strome schody stary stół
sklep sportowy smaczna sałata spokojny pies sypki piasek
kostka masła pusty słoik wysoka sosna wąski pasek
jasne włosy sosnowe deski
3. Powtarzaj zdania:
Stefek ma sanki. W sklepie sprzedają sałatę. Na stole stoi słoik.
Na półmisku jest mięso. Lis ucieka do lasu. Na basenie jest wesoło.
Na stołku stoją sandały. W stodole są snopki słomy.

Słownictwo do utrwalania głoski "c"
1. Powtórz sylaby, zwracając uwagę na prawidłową wymowę głoski "c" (krótko), następnie postaraj się prawidłowo powtórzyć usłyszane wyrazy: - ce, cy, ca, co, cu
- cebula, Celina, cekiny, cena, cel, cela, cytryna, cyfra, cyrk, cały, córka, cukier, cudak, cukierki, Cygan,
- baca, klocek, kocur, kocyk, placek, plecak, owoce, taca, tablica, ulica, ocet, płuca, Jacek, Lucyna,
- koc, kolec, koniec, moc, noc, północ, piec, pomoc, owoc, ojciec, biec, hamulec, taniec, marzec,
2. Powtarzaj wyrażenia:
cyrkowy pajac cytrynowy placek pracowite ręce
gorący piec placek owocowy harcerski plecak
cytrynowy cukierek owoce na tacy cała cebula
lekcja tańca kucyk Lucynki mocne płuca
list polecony rozdarty latawiec placki z cynamonem
spotkany baca schowane klocki lipcowe słońce
pusta piwnica sprawne hamulce pocerowany koc
pisane z tablicy ojciec chłopca lekarstwo z recepty
3. Powtarzaj zdania:
Wkrótce będą wakacje. Jacek kupił sobie klocki.
Cela ceruje koc. Na tablicy napisałam abecadło.
Owoce leżą na półce w piwnicy. Na tacy jest placek cytrynowy.
Ojciec Jacka obiecał go zabrać do cyrku. Celina lubi cytrynowe cukierki.
Chłopiec ma nowy latawiec. Na choince wiszą cukierki.
Na jezdni leży rozbity motocykl. Cela chce upiec makowiec.
Zabawki Zenka
Zenek jedzie z rodzicami na wakacje. Długo zastanawia się, które zabawki zabrać ze sobą. Zagląda do kącika zabawek. Koń na biegunach zarżał wesoło. Piesek zaczął szczekać przymilnie. Zebra podniosła się. Samochody zapuszczały motory. Mały słoń stał na stoliku i kręcił trąbą, a zajączek, który stał za zebrą, podniósł uszy.

Słownictwo do utrwalania głoski "dz"
1. Powtórz sylaby, zwracając uwagę na prawidłową wymowę głoski "dz" (krótko), następnie postaraj się prawidłowo powtórzyć usłyszane wyrazy: - dze, dzy, dza, dzo, dzu
- koledzy, kukurydza, sadzawka, widzę, władza, sadzonka, wiedza, rodzynki, nędza, miedza, cudzy, drodzy, na nodze,
- na końcu wyrazu głoska "dz" jest wymawiana jak "c"
- dzwon, dzwonek
2. Powtarzaj wyrażenia:
cudze pieniądze dzbanek kukurydzy zardzewiałe ogrodzenie
zdrowe rydze syn wodza bardzo dobre rodzynki
zjedzą bryndzę chodzą po drodze widzę pędzle
3. Powtarzaj zdania:
Pod miedzą siedzą zające. Dzieci jedzą rodzynki.
Przy drodze rośnie kukurydza. Dzwonek dzwoni na lekcję.
Na podłodze są pędzle. Na wadze zważę rydze.
Koledzy poszli nad sadzawkę.
Koledzy
Zadzwonił szkolny dzwonek. Koledzy rozchodzą się do swoich klas. Po lekcji odwiedzą chorego Jurka. Zebrali już pieniądze na prezent dla niego. Kupią mu pędzel i farby do malowania. Jurek bardzo ładnie maluje. Za obrazek gęsi brodzących po sadzawce został nawet nagrodzony. Dostał ludowy dzbanek do kwiatków koledzy opowiedzą mu co ciekawego wydarzyło się w szkole.
Utrwalanie szeregu s - z - c - dz
Na ulicy stoi szary samochód.
Celinka ma niebieską sukienkę.
W misce jest surówka z sałaty.
Pod miedzą siedzą zające.
Na półce stoją zabawki.
Jacek wraca z zakupami ze sklepu.
Zosia ogląda zachód słońca.
Samochody wiozą zboże do magazynu.
Na stoliku stoi dzbanek pełen zsiadłego mleka.
Z daleka słychać bicie dzwonów.
Chłopiec stoi przy samochodzie i spogląda na ojca.

Pozdrawiamy
Pani Ania i Pani Krysia