Grupa Tygryska

Co słychać w grupie - marzec 2020

Drodzy Rodzice,
Z uwagi na zaistniałą sytuację zapraszamy do korzystania z propozycji wspólnych zabaw i zadań z dziećmi w domu.

  • Tematyka kompleksowa na najbliższy tydzień
  • Pracowita wiosna
  • Poniedziałek  23.03. – Wiosenne porządki w domu
  • Gimnastyka poranna na rozgrzewkę
  • https://www.youtube.com/watch?v=GS1qV8M32Gk      
  • Wprowadzenie do tematu dnia:
  • Wiosenne porządki
  • Jan Brzechwa
  • Wiosna w kwietniu zbudziła się z rana,
  • Wyszła wprawdzie troszeczkę zaspana,
  • Lecz zajrzała we wszystkie zakątki:
  • – Zaczynamy wiosenne porządki.
  • Skoczył wietrzyk zamaszyście,
  • Poodkurzał mchy i liście.
  • Z bocznych dróżek, z polnych ścieżek
  • Powymiatał brudny śnieżek.
  • Krasnoludki wiadra niosą,
  • Myją ziemię ranną rosą,
  • Chmury, płynąc po błękicie,
  • Urządziły wielkie mycie,
  • A obłoki miękką szmatką
  • Polerują słońce gładko,
  • Aż się dziwią wszystkie dzieci,
  • Że tak w niebie ładnie świeci.
  • Bocian w górę poszybował,
  • Tęczę barwnie wymalował,
  • A żurawie i skowronki
  • Posypały kwieciem łąki,
  • Posypały klomby, grządki,
  •    I skończyły się porządki.
  • Rozmowa dotycząca treści wiersza: Co zarządziła wiosna?; Kto uczestniczył w wiosennych porządkach?; Jakie czynności wykonywały poszczególne postacie?; Dlaczego wszyscy dookoła robią wiosenne porządki?; Czy wy w domach też robicie wiosenne porządki?; Na czym one polegają?
  • „Odczytywanie szeregów” – zabawa dydaktyczna. Rodzic ustawia w szeregu przy­bory służące do prac porządkowych w domu – najpierw 4-elementowe, później coraz większe, aż do 7-elementowych, np.: wiadro, gąbka, szufelka, szczotka; wiadro, gąbka, szufelka, szczotka, płyn do mycia okien; wiadro, gąbka, szufelka, szczotka, płyn do mycia okien, ściereczka do kurzu, mop. Na początku dziecko odgaduje po kolei nazwy przedmiotów i stara się zapamiętać ich ustawienie. Następnie Rodzic zmienia kolejność przedmiotów – dziecko ma wskazać różnice i ustawić przedmioty w pierwotnym położeniu.
  • „Umiem liczyć” – zabawy utrwalające umiejętność przeliczania, pojęcie zbiór 7-elementowy, znajomość posługiwania się liczebnikami porządkowymi w za­kresie siedmiu, podpisywanie zbiorów za pomocą cyfr, stosowanie znaku =. Dziecko ma do dyspozycji miskę i np. klocki. Wykonuje polece­nia rodzica., np. Włóż do miski trzy przedmioty. Policz przedmioty. Dołóż jeszcze dwa przedmioty. Policz przedmioty. Dołóż jeszcze dwa przedmioty. Policz przedmioty. Rodzic może tę zabawę powtórzyć kilka razy z uwzględnieniem czynności dokłada­nia i odkładania w zakresie siedmiu, za każdym razem dziecko podpisuje zbiór klocków cyfrą.
  • Karta pracy
  • http://nowowydane.pl/cen/1890-znaki-mniejszosci-wiekszosci-i-rownosci-cwiczenia-do-druku-dla-dzieci
  • Wiosenny deszczyk na zakończenie zajęć 
  • https://www.youtube.com/watch?v=aqWQBPGqhvs
  • Wtorek 24.03.  – Porządki w ogródku
  • Gimnastyka poranna na rozgrzewkę
  • https://www.youtube.com/watch?v=GS1qV8M32Gk
  • Wprowadzenie do tematu dnia:
  • „Praca w ogródku” – zabawa naśladowcza. Rodzic opowiada historyjkę, którą dziecko ilustruje ruchem: Dzieci poszły na wycieczkę do ogrodu. Wzięły ze sobą ciężkie skrzynki z narzędziami. Najpierw wyjęły szpadle i skopały ziemię, następnie zagrabi­ły grządki, łopatą rozrzuciły nawóz. Na przygotowanej ziemi posiały nasionka. No­siły wodę w konewce i podlewały grządki. Sekatorem poobcinały wystające w górze gałęzie jabłoni i gruszy. Z obciętych gałęzi zrobiły ognisko i upiekły kiełbaski. Na ko­niec dzieci pozrywały pierwsze wiosenne kwiaty i zmęczone wróciły do przedszkola.
  • Co robią dzieci w ogródku? – ćwiczenia w czytaniu. Rodzic przygotowuje napisy do czytania: Tomek kopie…, Celina grabi…, Alina obcina… Dziecko je czyta i kończy rozpoczęte zdania.
  • "Wiosenny obrazek” – rozpoznawanie kierunków na kartce. Rodzic czyta dziecku tekst, a ono rysuje zgodnie z tekstem: Nadeszła wiosna. Na łące w prawym górnym rogu zaświeciło słoneczko. Na środku łąki fruwał kolorowy motylek. W le­wym dolnym rogu wyrósł kwiatek. W prawym dolnym rogu rosło drzewko. W lewym górnym rogu płynęła chmurka.
  • „Gdzie co jest?” – zabawa dydaktyczna, ćwiczenie orientacji w przestrzeni. Rodzic w różnych miejscach w pokoju umieszcza zabawki: misia na półce, lalkę w wóz­ku, samochód obok garażu, bączek na stole, grę obok misia. Prosi dziecko, aby przyjrzało się uważnie wskazanym zabawkom i powiedziały, gdzie się znajdują. Następnie dziecko układa zabawki w różnych miejscach i prosi rodzica, by określił miejsce położenia danej zabawki. Rodzic podkreśla określenia położenia: na, w, obok, na, za, przed.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne literki
  • https://eduzabawy.com/pomoce-dydaktyczne/agnieszka-plewnia/karty-pracy-litery
  • Wiosenny deszczyk na zakończenie zajęć 
  • https://www.youtube.com/watch?v=aqWQBPGqhvs
  • Środa 25.03  – Co się dzieje w szklarni
  • Gimnastyka poranna na rozgrzewkę
  • https://www.youtube.com/watch?v=GS1qV8M32Gk        
  •  
  • Wprowadzenie do tematu dnia: Na wesoło
  • https://www.youtube.com/watch?v=E9QZ1rxZo0w
  • I poważnie
  • https://www.youtube.com/watch?v=ktm70nxvj5o
  • „Gdzie zimą jest zielono?” – filmik o szklarni. Zwrócenie uwagi na rodzaje roślin uprawianych w tych miejscach, sposób ogrzewania, sposób uprawy. Rozmowa z dziećmi na podstawie ich doświad­czeń i spostrzeżeń z filmiku: Co to jest szklarnia?; Do czego ona służy?; Czy pamiętacie nazwy roślin, jakie rosły w szklarni?; Czy w szklarni jest ciepło, czy zimno?; Co jest potrzebne roślinom, aby pięknie rosły?
  • „Mini szklarnia” – zabawa badawcza. Zakładamy hodowlę- cebulki, rzeżuchy lub fasoli, obserwujemy
  • Polka fasolka- przypomnienie piosenki Taniec swobodny
  • https://www.youtube.com/watch?v=aec-XvN8bWI
  • „Cebula” – usprawnianie małej motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Rodzic poleca dziecku narysowanie konturu cebuli palcami wskazującymi obu rąk jednocześnie, bez odrywania palców od kartki. Następnie dziecko rysują kontur kredkami, później wyklejają kontur wałeczkami plasteliny.
  • Kolorowanka- karta pracy
  • https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/wiosna
  • Wiosenny deszczyk na zakończenie zajęć 
  • https://www.youtube.com/watch?v=aqWQBPGqhvs
  • Czwartek 26.03. – Co się dzieje w ptasich gniazdach- pracowite ptaki
  • Gimnastyka poranna na rozgrzewkę
  • https://www.youtube.com/watch?v=GS1qV8M32Gk      
  • Wprowadzenie do tematu dnia:Gniazdo nad głową – „słuchanie” opowiadania z Przygód kilka wróbla Ćwirka
  • https://www.youtube.com/watch?v=zMZbgjW_xLY
  • Rozmowa dotycząca treści opowiadania: Kto jest głównym bohaterem opowiada­nia?; Co robią ptaki na wiosnę?; Jakie rady dała Ćwirkowi jego mama?; Gdzie Ćwirek szukał mieszkania?; Z kim zamieszkał wróbelek?
  • „Ptak w gnieździe” – lepienie z plasteliny lub masy solnej. Rodzic przygotowuje wy­tłaczanki do jajek, kolorową plastelinę lub masę solną, szary papier, koloro­we piórka lub biały karton i papier kolorowy oraz klej, nasiona grochu i fasoli. Rozcinamy wytłaczarkę tak, by każda komora była oddzielnie. Dziecko najpierw przygotowują gniazdo – z szarego papieru odrywają krótkie paski i wyścieła­ją nimi kawałek wytłaczanki do jajek. Jeśli nie ma kolorowych piórek, należy zrobić skrzydła dla ptaków. W tym celu dziecko na białą kartkę papieru nakleja­ją kolorowe, wąskie paski papieru kolorowego, składają kartkę na pół, rysuje kształt skrzydeł i wycina. Na końcu z masy solnej lub plasteliny formują kształt ptaka, wsadzaja skrzydła z obu stron tułowia, na koniec z fasolki robi dziób, a z groszku lub koralika – oko. Sadzaja ptaka w gnieździe.
  • Instrukcja :
  • https://pracaplastyczna.pl/index.php/zwierzeta/85-ptaszek-w-gniazdku
  • Możemy spróbować... czytanki
  • https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2016/02/jak-zachecic-dziecko-do-czytania.html
  • Wiosenny deszczyk na zakończenie zajęć 
  • https://www.youtube.com/watch?v=aqWQBPGqhvs
  • Piątek 27.03.  – Wiosna lubi zielone
  • Gimnastyka poranna na rozgrzewkę
  • https://www.youtube.com/watch?v=GS1qV8M32Gk      
  • Wprowadzenie do tematu dnia:
  • „Gra w zielone” – zabawa dydaktyczna. Rodzic prowadzi dialog z dzieckiem:
  • N.: Grasz w zielone?
  • Dz.: Gram.
  • N.: Masz zielone?
  • Dz.: Mam
  • Dziecko musi jak najszybciej odszukać w pokoju i przynieść zielony przedmiot. Jeśli nie znajdzie, daje fant. Na koniec dziecko wykupują fanty – śpiewają piosenkę, mówią wiersz lub wykonują prezentowane przez rodzica lub ćwiczenie gimnastyczne.
  • „Zaczarowane pudełko” – zabawa twórcza. Rodzic przygotowuje zielone pudełko, miskę i prosi, aby dziecko do niej zajrzały. Jednak dziecko nic tam nie znajduje. Rodzic prosi, aby sobie wyobraziło to, co tam mogłoby być.
  • „Zielony obrazek” – malowanie farbami na dużym kartonie tego, co dziecko wyobraziło sobie w zielonym pudełku, misce.
  • „Zdanie z wyrazem zielony – zabawa słownikowa. Przed dzieckiem leżą np. kolorowe klocki lub różne guziki. Rodzic mówi zdanie, np. Zielone żaby. Zielony motyl. Zielona trawa. Mówiąc każdy wyraz, kładzie jeden klocek na środku. Każdy klocek powinien być w innym kolorze. Zadaniem dziecka jest powtórzenie zdania powiedzianego przez rodzica i dołożenie do niego swojego słowa z jednoczesnym położeniem klocka (Zielone żaby kumkają. Zie­lone żaby kumkają i skaczą itp.)
  • „Rozsypanka sylabowa” – ćwiczenia w czytaniu.
  • Do wykorzystania cz. warzywa
  • https://mamotoja.pl/polacz-slowa-rozsypanki-gra-dla-dzieci,nauka-pisania-artykul,7607,r1p1.html
  • Wiosenny deszczyk na zakończenie zajęć:
  • https://www.youtube.com/watch?v=aqWQBPGqhvs

Oto kilka propozycji dla Waszych dzieci:

https://matkawariatka.pl/bajki-edukacyjne-dla-przedszkolaka/
https://www.opowiescizkapelusza.pl/blog/
https://bajkowytata.com/
http://dorotabrodka.pl/blog/?fbclid=IwAR 
https://bajki-zasypianki.pl/bajki-pomagajki/
https://www.bajkownia.org/

Może troszkę magii???

Ciekawe eksperymenty dla dzieci... znajdziecie tu....

no i moje ulubione 

https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/04/jak-zrobic-slime-diy-proste-przepisy/

Trochę logopedii...

https://tylkodlamam.pl/proste-zabawy-logopedyczne/

No i trochę „nauki”....

Można tu...

http://pisupisu.pl/1/klawiatura/literki-z-klawiatury

a można też tak....

"Sokole oko"

Zabawa polega na wyszukiwaniu określonej literki wśród innych. Rodzic musi wydrukować kilka kartek zapełnionych literkami (różna czcionka, różna wielkość)- lub poprostu wyrwać kartkę z gazetyJ. Dziecko musi odnaleźć na swojej kartce jak najwięcej liter np. b i zakreślić je w kółko. Można bawić się na zasadzie rywalizacji z dzieckiem, która grupa odnajdzie wszystkie literki w najkrótszym czasie. Powodzenia !

Rytmy

  • Aby przygotować to ćwiczenie potrzebujemy kolorowych zakrętek, mazaków i białego brystolu.
  • Zaczynamy od napisaniu na zakrętkach kolejnych liter alfabetu (mogą się powtarzać, możemy też skoncentrować się na kilku wybranych, tych które akurat utrwalamy).
  • Na brystolu odrysowujemy kółka. Na początek wystarczy pięć- sześć, w dalszej kolejności możemy dojść do ośmiu- dziesięciu. Kółka kolorujemy zgodnie z kolorami zakrętek i wpisujemy w nie odpowiednie litery. I tu zaczyna się zabawa.
  • Kiedy już wzory na brystolu są gotowe, kładziemy je przed dzieckiem i prosimy o ułożenie zakrętek
  • z literkami w kolejności wskazanej na kartoniku. Pamiętajmy o tym, że narysowane  litery nie muszą być ułożone zgodnie z kolejnością alfabetyczną- kierujmy się wyobraźnią (mogą tworzyć np. taki rytm DCBBCA, wszystko zależy od nas).
  • Po tym, jak nasze dziecko znudzi się już układaniem, poprośmy aby przygotowało dla nas wzory. Teraz to my będziemy się uczyć. Czy nie popełnimy żadnego błędu? Niech maluch sprawdzi efekty naszej pracy.

„Sweter z guzikami” – zabawa matematyczna polegająca na dodawaniu lub odejmowaniu guzików na swetrze, zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek na kostce. Dzieci kolejno kulają kostką lub zostają wybrane za pomocą rymowanki „raz, dwa, trzy teraz kostką kulasz ty”, następnie liczą oczka na kostce i układają lub zabierają guziki ze swetra. Doskonalenie logicznego myślenia w trakcie ustalania i szukania możliwych rozwiązań (czy możemy zabrać lub dołożyć guziki). Kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie sześciu elementów.  Pomoce do zajęć: szablon swetra z brystolu z zaznaczonymi miejscami na guziki; kostka do gry ; guziki w różnych kształtach.