Kącik dla rodziców


Porady logopedy Pani Ani i Pani Krysi

Ćwiczenia od Pani Krysi

  • Poniedziałek 25.05.2020r.
  • Mowa bezdźwięczna
  • Ćwiczenia oddechowe:
  • wykonanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli, szybko) na wydechu
  • wykonywanie wydechu wymawiając „s” z jednakową głośnością
  • wykonanie wydechu dmuchając na skrawek papieru
  • wykonanie wydechu wymawiając „s” raz ciszej, raz głośniej
  • wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę
  • zdmuchiwanie płomyka świecy przy stopniowo zwiększanej odległości
  • dmuchanie na kłębuszki waty lub piłeczkę
  • Przy mowie bezdźwięcznej głos jest monotonny i cichy, wargi zwykle wiotkie, a napięcie mięśni artykulacyjnych często jest obniżone. Dlatego we wstępnej fazie terapii mowy bezdźwięcznej stosuje się ćwiczenia zwiększające napięcie mięśniowe narządów artykulacyjnych (policzków, warg, języka), takie jak:
  • parskanie,
  • cmokanie wargami,
  • gra na harmonijce ustnej,
  • mruczenie melodii,
  • masaż warg i języka,
  • nadymanie policzków i wstrzymywanie powietrza zakończone silnym parsknięciem.
  • Ćwiczenia żuchwy:
  • opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze
  • wykonywanie ruchów poziomych, raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi
  • ruchy do przodu i do tyłu
  • Ćwiczenia warg:
  • wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych
  • zakładanie wargi dolnej na górną i górnej na dolną
  • cmokanie: wargi ściągnięte
  • parskanie
  • przesadna artykulacja głosek: a - i - o - e - u - y, a - i - u, a - e - u, itp.
  • nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza ustami lub nosem
  • Ćwiczenia języka:
  • przesuwanie języka od kącika do kącika warg
  • oblizywanie dolnej i górnej wargi
  • oblizywanie ruchem okrężnym warg posmarowanych miodem lub dżemem
  • oblizywanie zewnętrznej i wewnętrznej strony zębów ruchem okrężnym
  • wypychanie językiem policzków
  • unoszenie czubka języka do zębów górnych i dolnych
  • kląskanie językiem: czubkiem i środkiem języka
  • Ćwiczenia podniebienia miękkiego
  • ziewanie i chrapanie na wdechu i wydechu
  • naśladowanie kaszlu z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej
  • wymawianie sylab: ak, ka, ku, uk, aka, oko, uku, eke, itd.
  • Wtorek 26.05.2020r.
  • Ćwiczenie prawidłowej wymowy głoski r
  • 1. Rozpoczynamy od szybkiego wymawiania głosek ttt, ddd, tdtdtdtd, tdntdntdntdn, tede-tede, tedo-tedo, tedu-tedu.
  • 2. Ćwiczenia prowadzimy przy otwartych ustach gdyż wtedy zmuszamy język do wykonywania ruchów potrzebnych przy td.
  • 3. Wymawiając ddddd przesuwamy palcem pod językiem w prawo i lewo pobudzając go do drgań
  • 4. Wąski pasek papieru umieszczamy na czubku języka za górnymi zębami i polecamy dmuchać na język energicznie wymawiając ttt na następnie tr. Wówczas papierek odskoczy.
  • 5. Prowadzimy również dużo ćwiczeń w postaci drobnych ruchów języka po podniebieniu, wymawiając przy tym trltrltrl język znajduje się za wałkiem dziąsłowym.
  • 6. tda, tdo, tde, tdu, teda, tedo, tede, tedu, tedy, trla, trlo, trle, trlu.
  • NALEŻY PRZESTRZEAGAĆ KOLEJNOŚCI PODANYCH ĆWICZEŃ
  • 7. tra, tro, tre, tru, try.
  • 8. dra, dro, dre, dru, dry
  • 9. ZACZAROWANE WYRAZY
  • Odszukaj ukryte w rzędach wyrazy zaznacz je oraz wypowiedz głośno i wyraźnie. Zwróć uwagę na dokładne wypowiedzenie r, jeden z wyrazów zilustruj pod wykreślanką.
  • R O W E R R A K
  • O B R A Z R O K
  • R A M A F G G U
  • T R A M W A J K
  • R Y N N A G H Y
  • R O B A K L U Y
  • T O R B A M A D
  • G R Y R Y J E K
  • Środa 27.05.2020r.
  • Utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski s:
  • Utrwalanie głoski w izolacji przy zachowaniu prawidłowego układu języka – strumień powietrza ma się wydobywać z przodu a nie z boku ust:
  • - syczenie do środka pustej butelki (zaklinanie węża);
  • - popychanie „syczeniem” piłeczki pingpongowej, piórka, papierowej maleńkiej łódeczki na wodzie;
  • - robienie fal na wodzie w misce (marszczenie wody)
  • Utrwalanie głoski w sylabach poprzez powtarzanie sylab:
  • Sa, so, se, su, sy
  • asa, aso, ase, asu, asy,
  • osa, oso, ose, osu, osy,
  • esa, eso, ese, esu, esy,
  • usa, uso, use, usu, usy
  • ysa, yso, yse, ysu, ysy
  • Utrwalanie głoski w wyrazach, rodzic czyta wyrazy, a dziecko powtarza:
  • Sala, sałata, sanki, samolot, samochód, sandały,
  • sarna, sobota, sok, soda, sople, sowa, ser, seler,
  • sukienka, surowy, suchy, sól, syrop, synek;
  • masa, kasa, klasa, pasek, piasek, basen, fasola, osa,
  • kosa, włosy, wąsy mięso, las, nos, kłos, pies, lis;
  • schody, sklep, skakanka, słoma, słoik, smutny,
  • smoła, snopek, spodek, spodnie, stół, stopa,
  • stary, stodoła, studnia, sweter;
  • laska, maska, deska, miska, masło, list most, sosna,
  • pasta, miasto, pusty, usta, kapusta, sos, sasanka,
  • Czwartek 28.05.2020r.
  • Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek szumiących
  • 1.Naucz się na pamięć wierszy
  • “Lato”
  • Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
    szumią, szumią pola lato wita nas.
    Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
    szumią, szumią pola wiatr ochłodzi nas.
  • “Żuczek”
  • Jedna żabka z drugą żabką napotkały żuka, stał na drodze, gorzko płakał, swojej mamy szukał.
    Pocieszały żabki żuka:
    – Twoja mama w lesie, widziałyśmy, szła z koszykiem – jagód ci przyniesie.
    Żuczek zaraz przestał płakać wytarł oczy łapką, ale zanim poszedł dalej, podziękował żabkom.
  • .
  • W tym tygodniu 18.05-21.05.2020r.przygotowałam ćwiczenia i zabawy dla wszystkich dzieci, zapraszam!
  • ĆWICZENIA JĘZYKA
  • kierowanie wysuniętego języka raz w lewo raz w prawo;
  • przesuwać wysunięty język wokół szeroko otwartych ust – oblizywanie;
  • wysuwać jak najdalej z ust i chować go jak najgłębiej do jamy ustnej;
  • przesuwać język po zewnętrznych powierzchniach zębów;

  • ĆWICZENIA WARG I POLICZKÓW
  • kilkakrotnie na przemian ściągnąć wargi jak przy głosce „u” mocno je zaciskając i rozciągając jak przy głosce „i” ;
  • cmokać;
  • wprawić usta w drganie – parskać;
  • ssać wargę górną a potem dolną;
  • ĆWICZENIA RUCHÓW DOLNEJ SZCZĘKI
  • przesuwanie w jednej płaszczyźnie w prawo i w lewo dolnej szczęki;
  • wysuwanie dolnej szczęki do przodu i cofanie;
  • staranne „żucie” – z włączeniem szczęki dolnej, policzków i warg;
  • chwytanie dolnymi zębami górnej wargi.
  • ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO
  • powoli i swobodnie wdychać i wydychać powietrze przez nos , przy zamkniętych ustach;
  • ćwiczenie j. w. przy zaciśniętej jednej dziurce;
  • wykonać głęboki wdech przez nos i wydech przez szeroko otwarte usta, przy wydechu zaciska się nos;
  • Wierszyki dla wytrawnych mistrzów (A. Frączek)
  • (Rodzic czyta wiersz, dziecko powtarza)
    „Czy szczypiorek szczypie orki I czy norki ryją norki?
  • Czy szczeżuja żuje szczerze I czy paw swe pierze pierze? Czy w Szczawnicy szumi szczaw I co robi rak wśród raf? Czy straszydła mają skrzydła I czy strzyga strzygła szczygła? Czy trzepaczka paczki trze I co krzyczy kszyk na krze? Któż to wie!...” „Suszy szympans szarawary. - Susz, susz – szepcze do suszary. Lecz suszarka suszyć nie chce. Więc ją szympans szczypie, łechce, Wrzeszczy na nią, szarpie sznur… Aż suszarka szumi: - Gburrrrr…” „Kleszcz w leszczynach się zakleszczył: - Niech mnie ktoś odkleszczy! – wrzeszczy. Przybiegł Szczepan, użył kleszczy I kleszczami z gąszczu leszczyn Wyrwał kleszcza. Już nie wrzeszczy. - Brawo Szczepan!- kleszczyk klaszcze I w uśmiechu szczerzy paszczę.” „Rzecze żona do robalka: - Mężu nam potrzebna pralka! Brudem zarósł frak synalka, córki koronkowa halka, szarych sztruksów szwagra parka. i kraciasta kominiarka. - Phi!...mądralka! – robal sarka. - Po co zaraz droga pralka? Przecież brudu zgrabna plamka To normalka dla robalka!” „Kura w górę turla rurę, lula w rurze tarantulę. Rura nie chce, by ją kulać, Tarantula nie chce lula… Trrach! Rura z góry kurę kula, W rurze tarantula hula, Pohukując: - Hurra! Hurra! Już nie turla nami kura!” „Prała praczka kubrak brudny, kubrak w tysiąc prążków cudnych. Prała w pralce i w zmywarce, Prężnie tarła go na tarce, raz bryzgała pianą troszkę, raz pryskała wodą z proszkiem i za plamą prała plamę. Aż zostały prążki same.”
  • Poniedziałek 11.05.
  • Ćwiczenia gimnastyki buzi i języka
  • https://www.mimowa.pl/gimnastyka-buzi-i-jezyka
  • Wtorek 12.05.
  • Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową- Zagadki ducha
  • https://www.mimowa.pl/wspieranie-mowy
  • Środa 13.05.
  • Rozumienie ze słuchu i relacje przestrzenne- Zamek
  • https://www.mimowa.pl/wspieranie-mowy
  • Czwartek 14.05.
  • Ćwiczenia prawidłowej wymowy głosek oraz ćwiczenia warg
  • https://www.mimowa.pl/wspieranie-mowy- Labirynt
  • .
  • Poniedziałek 04.05.; Czwartek 07.05.(dzieci starsze)
  • Rozwijanie zasobu słownictwa
  • I. Pierwsza grupa dotyczy takich elementów języka jak fonemy i sylaby. W tych grach i zabawach dziecko uświadamia sobie fakt istnienia i rolę najmniejszych cząstek słowa, czyli głosek i sylab. Doskonali umiejętność ich wyodrębniania i manipulowania nimi, przez co dziecko poszerza swój zasób leksykalny.
    Przykłady:
    1. Znajdujemy początek słowa
    Gra polega na znalezieniu nowego słowa rozpoczynającego się ostatnią sylabą poprzedniego wyrazu.
    Tworzenie par wyrazów
    np. lokomotywa - wagon
    książki – kisiel
    szafa - fajka
    Inny wariant zabawy polega na tworzeniu jak najdłuższego ciągu wyrazów, aż do wyczerpania
    np. szafa – fajka – kabina – natura – rakieta – tablica – całość – łość...
    2. Układamy rymy
    Zabawa polega na wyszukiwaniu słów rymujących się
    np. deski – pineski
    niebieski – pieski
    konik – słonik
    kwiatek – płatek
    krata – rata
    wazonik – melonik
    3. Znajdujemy słowa z określoną głoską
    Gra polega na podawaniu par wyrazów (rzeczownik i jego określenie) zaczynających się tą samą głoską
    np. sok – słodki
    samolot – sportowy
    gazeta – gruba
    plastelina – pastelowa
    książka - kolorowa
    4. Szukamy wyrazów ukrytych w wyrazach
    Zabawa polega na wyszukiwaniu wyrazów zawartych w innych wyrazach
    np. kokos (kos)
    krata (kra)
    makaron (mak)
    adres (dres)
    makulatura (mak, kula, tura, ul, tur, lat)
    5. Czytamy wyrazy wspak
    Zabawa polega na pokazaniu dziecku możliwości czytania niektórych wyrazów od lewej do prawej strony i odwrotnie
    np. zaraz, zakaz, potop, kajak, łapał, łamał, radar, sedes, Anna.
    II. Druga grupa ćwiczeń dotyczy całych wyrazów. Dziecko uświadamia sobie istnienie słów jako elementów języka, poznaje i wykorzystuje zasady słowotwórstwa oraz styka się ze zjawiskiem synonimów i wieloznaczności.
    Przykłady:
    1. Łączymy dwa wybrane słowa
    Zabawa polega na otrzymywaniu nowego słowa z połączenia dwóch innych
    np. sto – noga, tuli – pan, ul – Ewa, śpi – wór, koło – wrotki,
    list- opad, chwali – pięta, szybko – war.
    2. Dobieramy słowa łączące się tematycznie
    Zabawa polega na wyszukiwaniu słów w ramach ustalonego tematu. Wypowiadamy zdanie, które określa zakres podanych słów. Jest ono tak sformułowane, że pozwala na swobodne wyliczanie, ale wymusza określoną formę gramatyczną słów
    np. Do nowego mieszkania wstawimy...
    (kanapę, szafę, krzesła, stół itd.)
    Jedziemy na wycieczkę i zabieramy ze sobą....
    (plecak, bidon, skafander, kanapki itd.)
    Założę sukienkę, która ma paski w kolorze...
    (czerwonym, niebieskim, żółtym itp.)
    W Zoo można zobaczyć...
    (słonia, niedźwiedzia, żyrafę itp.)
    3. Wyszukujemy słowo, które nie pasuje do pozostałych
    Gra polega na tym, aby spośród kilku słów wybrać to, które nie pasuje ze względu na przynależność do innej grupy znaczeniowej
    np. łódka, kajak, statek, pociąg
    jabłko, marchewka, gruszka, śliwka
    rysuje, pisze, gotuje, czyta
    ładny, brzydki, miś, czysty
    4. Wymyślamy słowa o przeciwnym znaczeniu
    Gra polega na wyszukiwaniu antonimów lub synonimów
    np.
    antonimy synonimy
    słaby – mocny kartofel – ziemniak
    czysty – brudny domek – chata
    otwarty – zamknięty samochód – auto
    gruby – chudy wiadro – kubeł
    wysoki – niski wesoły – radosny
  •  
  • Wtorek 05.05.; Środa 06.05.
  • Ćwiczenia oddechowe
  • 1.Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji: długo- krótko- długo
    słabo- mocno- bardzo mocno, tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu
    2.Wąchanie kwiatów kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach.
    3. Zawody statków z papieru lub kory możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole.
    4. Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy. Również staramy się różnicować siłę wydechu.
    5.„Kołysanie” misia. Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.
    7. Dmuchanie na pocięte paski papieru tak aby tańczyły.
    8. Dmuchanie na wiatraczki, w gwizdki, trąbki

    Ćwiczenia fonacyjne
    1.Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

    -mężczyzna- głośne „hohohoho”
    -kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha”
    -dziewczynki- piskliwy „hihihihi”
    -chłopcy- hałaśliwy „hahahaha
    2.Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię „Kotki dwa” śpiewamy tylko aaaaaaaaaa lub mruczymy „mmmmmm”
    3.Wiersze dźwiękonaśladowcze
    Rodzic czyta wiersz, a dziecko powtarza dźwięki zaznaczone na zielono.
    Co słychać na wsi?
    Co słychać? Zależy - gdzie.

    Na łące słychać: Kle, kle!
    Na stawie: Kum, kum!
    Na polu: Ku - ku, ku - ku!
    Przed kurnikiem: Kukuryku!
    Ko - ko - ko - ko - ko! -
    w kurniku.

    Koło budy słychać: Hau, hau!
    A na progu: Miau...
    A co słychać w domu,

    Nie powiem nikomu!
    Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych
    Ćwiczenia warg:
    · Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
    · Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
    · Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
    · Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
    · Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
    · Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
    · Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
  • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
    · Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
    Ćwiczenia języka:
    · „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
    · Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
    · Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
    · Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
    · Kląskanie językiem.
    · Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.
    · Język wysunięty – ostry, wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
    · Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
    · Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
    · Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.
    Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
    · Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
    · Płukanie gardła ciepłą wodą.
    · „Chrapanie” na wdechu i wydechu.
    · Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
    · Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…
    Ćwiczenia policzków:

    · Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
    · Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.
    · Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
    · Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
    · Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę
  • Poniedziałek 27.04.2020r.
  • Rozwijanie analizy i syntezy głosowej wyrazu, sprawdź się sam, kliknij w link!
  • http://pisupisu.pl/przedszkole/ile-sylab
  • .
  • Wtorek 28.04.2020r.
  • Ćwiczenia oddechowe
  • „Latarnia morska”
  •  Wiersz ten służy do ćwiczeń wydłużających fazę wydechową podczas mówienia, kształtujących umiejętność równomiernego wydychania powietrza i wytwarzania dźwięków z różną siłą głosu (głośno, cicho). Jednocześnie uwrażliwiony jest słuch mowny ( dzieci naśladują dźwięki demonstrowane przez prowadzącego), usprawniane są również narządy mowy, zwłaszcza wargi.
  • Wśród mgły i nocy
  • rozlega się dźwięk
  • długi i głośny
  • niczym wilka jęk:
  • Uuu./uuu…/uuu…
  •      Dźwięk jednostajny
  •      do uszu dociera
  •      rybaka na kutrze,
  •      a w porcie- dokera:
  •      Uuu…/uuu…/uuu…
  • Głośno i długo
  • syrena buczy.
  • drogi do portu
  • zbłąkanych uczy:
  • - Uuu…/uuu…/uuu…
  •      Wśród morskich głębin,
  •      szumu wielkich fal
  •      niesie się wycie,
  •      hen…w morską dal;
  •      -Uuu…/uuu…/uuu…
  • Na morzu kuter
  • rybacki stoi.
  • A tu wśród nocy
  • nie widać boi
  • rybak na kutrze
  • minę ma srogą:
  • - czas mi do domu,
  • lecz którą drogą?
  •      Rozbrzmiewa wokół
  •      jednostajny dźwięk,
  •      długi i głośny
  •      niczym wilka jęk:
  •      -Uuu…/uuu…/uuu…
  •      Dźwięk ten syreny
  •      do kutra dociera,
  •      z radości ręce
  •      rybak zaciera.
  • będzie za dźwiękiem
  • płynąć do domu,
  • nie da syrena
  •  zginąć nikomu.
  • -Uuu…/uuu…/uuu…*
  • -Uuu…/uuu…/uuu…^
  •  W miejscach oznaczonych (*^) dzieci, naśladują wycie syreny latarni morskiej- jak najdłużej na jednym wydechu wypowiadają z jednakowym natężeniem głosu: Uuu…./uuu…/uuu…- cicho(*) lub głośno(^). Pojedyncza kreska oznacza pauzę na nabranie powietrza ustami (/).
  • Ćwiczenia on-line, kliknij w link
  • https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q
  • .
  • Środa 29.04.2020r.
  • Ćwiczenia usprawniające narządy mowy
  •  „Skacząca piłka”
    Wiersz ten służy do usprawniania narządów mowy. Wielokrotne powtarzanie sylaby la usprawnia czubek języka, utrwala prawidłową artykulację głosek l i a oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski r.
  • Mała Ala piłkę ma,
  • piłka skacze:
  • - La, la, la.
  • - La, la, la*
  •      Ala Ani piłkę da,
  •      piłka skoczy:
  •      - La, la, la.
  •      - La, la, la*
  • Ładnie fika piłka ta:
  • piłka tańczy:
  • - La. la, la.
  • - La, la, la*
  •      Piłkę łapie mała Ala,
  •     piłka skacze:
  •      - La, la la.
  •      - La, la la.*
  • Czy ktoś wdzięku więcej ma,
  • od tej piłki:
  • - La, la, la?
  • - La, la, la.*
  •  W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci naśladują skaczącą piłeczkę, powtarzając za prowadzącym; la, la, la.
  • Zabawy logopedyczne
  • https://www.youtube.com/watch?v=WaY-RDjS9Kg
  • .
  • Czwartek 30.04.2020r.
  • Zabawy słowem, rozwijaj słownictwo, sprawdź się sam, kliknij w link!
  • http://pisupisu.pl/przedszkole/sylaby-dla-najmlodszych
  • .
  • Poniedziałek 20.04.2020r.
  • Rozwijamy zasób słownictwa
  • Proponowane ćwiczenia z dzieckiem:
  • wyszukiwanie słów, które brzmią tak samo, ale oznaczają coś innego (igły, blok, zamek, klucz,...),
    • tworzenie rodziny wyrazów (np. sok, soczek, sokownik, ...)
    • wyszukiwanie wyrazów określających czynności (fryzjerka – myje włosy, obcina, modeluje, suszy,...) • podawanie nazw rekwizytów związanych z wykonywanym zawodem – co potrzebuje do pracy malarz, lekarz itp. • „wyliczanka” – zaczynamy zdanie np. Jutro pomaluję..... dom, pokój, kuchnię, Dziś pojadę.... pociągiem, rowerem.... itd
    • co będę potrzebował gdy będę .... robić ciasto?, montować samochód?,
    • wspólne czytanie książek,
    • opowiadanie bajek, historyjek,
  • Proponuję posłuchać bajek czytanych przez lektora
  • na stronie wolnelektury, kliknij w link
  • https://wolnelektury.pl/katalog/audiobooki/gatunek/basn/
  • Wtorek 21.04.2020r.
  • Doskonalenie prawidłowej wymowy głoski r
  • 1.    Naśladujemy ssanie cukierka – wykonujemy je najlepiej przed lustrem, by móc ocenić poprawność wykonywania ćwiczenia.
    2.    Odklejanie językiem opłatka lub kawałka flipsa przyklejonego do podniebienia.
    3.    Śpiewanie szybko la, lo, le, lu w rytmie znanej melodii.
    4.    Kląskanie językiem – naśladowanie stukania kopyt konia. Najpierw koń jedzie bardzo szybko, stopniowo co raz wolniej, aż w końcu zatrzymuje się w połowie a nasz język zostaje przyssany do podniebienia.
    5.    Kobra – ćw. podobne jak wyżej, tyle, że język przyssany staramy się utrzymać dłużej a następnie mocno dmuchnąć, tak, by opadający język zawibrował. Ćwiczenie powtarzamy często, wówczas dziecko wyczuje, jak wprawić czubek języka w drganie.
    6.    Zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka – maleńkie skrawki papieru umieszczamy na lekko uniesionym czubku języka, następnie energicznie dmuchamy, wprawiając czubek języka w drganie.
    7.    Bardzo szerokie rozciąganie języka, który wsuwa się do jamy ustnej i wysuwa z niej – jego brzegi powinny dotykać zębów trzonowych.
    8.    Układanie szerokiego języka przy lekko rozchylonych ustach i wykonywanie wdechów i wydechów.
    9.    Naśladowanie dźwięków:
    - budzika: drrrryń, drrryń
    - gry na trąbce: tra, tro, tre
    - parskania konia: prrry
  • Doskonalenie prawidłowej wymowy głoski sz
  • W izolacji:
  • Co szumi? - logopeda (mama) wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz
  • Szumi morze - szszsz...
  • Szumi wiatr - szszsz...
  • Szumi woda - szszsz...
  • Szumi las - szszsz...
  • Szumią drzewa - szszsz...
  • Szumią liście - szszsz...
  • Szumię ja - szszsz...
  • Szumisz ty - szszsz...
  • Szumi mama - szszsz...
  • Szumi tata - szszsz
  • Szumi miś - szszsz...
  • Zabawa Mówimy razem - dziecko wybrzmiewa głoskę sz, a logopeda (mama) wypowiada pozostałą część wyrazu.
  • Na początku wyrazu:
  • sz - minka, sz - mata, sz - pak,
  • sz - pilka, sz - pital, sz - patułka,
  • sz - katułka, sz - pulka, sz - koła,
  • sz - kielet, sz - kiełko, sz - klanka,
  • sz - tuka, sz - kło, sz - kodnik,
  • sz - lak, sz - loch, sz - ron,
  • sz - mer, sz - nur, sz - nurek,
  • sz - nurówka, sz - para, sz - paragi,
  • sz - protki, sz - klarnia, sz - klany
  • Na końcu wyrazu :
  • tu - sz, ko - sz, kalo - sz,
  • my - sz, afi - sz, fini - sz,
  • gula - sz, tu - sz, klo - sz,
  • baga - ż, banda - ż, figla - rz,
  • je - ż, kalenda - rz, kołnie - rz,
  • nó - ż, kucha - rz, pieka - rz,
  • młyna - rz, tale - rz, wą - ż,
  • pióropu - sz, ry - ż, gara - ż,
  • maryna - rz, piep - rz, ku - rz
  • Środa 22.04.2020r.
  • Doskonalenie prawidłowej wymowy głoski sz
  • Zabawa fabularyzowana Król wiatrów (czytamy tekst, a dziecko powtarza wytłuszczone fragmenty)
  • Za siedmioma lasami, za siedmioma rzekami na ogromnej górze mieszka Król Wiatrów. Wiosną wiatr zlatuje z góry i głośno szumi szszsz budząc zwierzęta ze snu zimowego. Z kolei w sadzie szumi łagodnie szszsz , by nie postrącać płatków z kwitnących drzew. Latem najczęściej leży w hamaku rozwieszonym wśród drzew, które szumią cichutko szszsz. Obserwuje bawiące się dzieci. Gdy nad placem zabaw zbierają się chmury mocno szumi szszsz, by je rozpędzić. Kiedy słońce mocno świeci i dzieciom jest bardzo gorąco, wtedy szumi lekko szszsz. Jesienią zaś przegania czarne, listopadowe chmury, szumiąc groźnie szszsz . Zagląda przy tym do okien, by zobaczyć jak bawią się dzieci w domach i przedszkolach. Stuka w okienka i szumi łagodnie szszsz , aby dzieci wpuściły go do środka. Lecz dzieci wołają: - wietrzyku psotniku masz chmurki przegonić szszsz , utulić sarenki w lesie szszsz, kałuże osuszyć szszsz i liście posprzątać szszsz , bez ciebie cóż zrobi jesień? Gdy przychodzi mroźna, sroga zima wiatr hula po świecie najwięcej i głośno woła szszsz.
  • Zabawa Szumi morze :Dziecko wybrzmiewając głoskę sz może kreślić linie faliste mazakiem sucho ścieralnym, palcem na tacy z kaszą manną, farbami, itp.
  • Czwartek 23.04.2020r.
  • Rozwijamy zasób słownictwa
  • Proponowane ćwiczenia z dzieckiem:
  • wzbogacanie zasobu przymiotników – jakie coś jest, do czego się przydaje, co można z tym zrobić (jabłko – jest czerwone, zielone, twarde, miękkie, kwaśne..., można go pokroić, zetrzeć na tarce, ugotować, zjeść,...),
    • wyjaśnianie znaczeń wyrazów (co to jest grzebień, co to jest długopis, itp.),
    • wyszukiwanie wyrazów o przeciwstawnym znaczeniu (mokry – suchy, gorący - zimny),
    • wspólne budowanie zdań (każdy z uczestników zabawy podaje jeden wyraz, wspólnie budując zdanie),
    • rozwiązywanie i samodzielne układanie zagadek (co to jest.....),
  • Rozwiąż zagadki :
  • Z soczystych liści złożona.
    Okrągła głowa zielona. (Kapusta)
    ***
  • Co jesienią z dębu spada?
    Co ze smakiem dzik zajada? (Żołędzie)
    ***
  • Z waty bywa, z puchu bywa,
    w nocy do snu nas okrywa. (Kołdra)
    ***
  • Kiedy go ucierasz,
    na płacz Ci się zbiera. (Chrzan)
    ***
  • Co to jest? Nie gdacze na podwórkach
    rośnie w lesie żółta…. (Kurka)
    ***
  • Jak ten kwiatek się nazywa,
    co słowo „pan” w nazwie ukrywa? (Tulipan)
    ***
  • Miłej zabawy! Krystyna
  • Wtorek 14.04.2020r.
  • Ćwiczenia i zabawy oddechowe, które mają na celu:
  • -pogłębienie oddechu
  • -rozruszanie przepony
  • -wydłużenie fazy wydechowej
  • -zapobieganie niepłynności mowy
  • -odprężenie
  • Przykładowe rodzaje ćwiczeń oddechowych:
  • -zdmuchiwanie świeczek
  • -ćwiczenia polegające na wprawianiu w ruch lekkich przedmiotów np.- waty, piłeczki ping-pongowej(mecz), cekinów, piórek, chrupek
  • - dmuchanie na wiatraczek, turbinkę, papierowe motylki zawieszone na drążku
  • nauka dmuchania balonów
  • -wydmuchiwanie baniek mydlanych
  • -wąchanie
  • -przenoszenie przez słomkę, papierowych ozdób-łaty na dalmatyńczyka, kwiaty na łąkę, listki na drzewo, jabłka na jeża itp.
  • -gwizdanie, parskanie, chuchanie
  • -imitowanie różnych śmiechów
  • Poniżej zamieszczam link do zabaw oddechowych dla wszystkich przedszkolaków.
  • https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q
  • Środa 15.04.2020r.
  • Rozwijanie percepcji słuchowej, dzięki której dziecko nabywa zdolność wyodrębniania, identyfikowania i różnicowania dźwięków mowy. Jest to jedna z podstawowych funkcji psychofizycznych zaangażowanych w czynność pisania i czytania. 
  • Oto kilka propozycji zabaw słuchowych:
  • -rozpoznawanie i różnicowanie głosów zwierząt, dźwięków z otoczenia, dźwięków instrumentów (wszelkie gry dźwiękowe)
  • -rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wysokich, niskich
  • -rozpoznawanie i różnicowanie rytmów
  • -odtwarzanie rytmu
  • -odgadywanie usłyszanego rytmu
  • -dzielenie wyrazów na sylaby
  • -porównywanie długości wyrazów
  • -wyszukiwanie obrazków z podaną liczbą sylab
  • -kończenie wyrazów odpowiednią sylabą
  • -tworzenie ciągów wyrazów np. zaczynających się ostatnią sylab
  • -określanie jaka głoska występuje na początku wyrazu (należy zaczynać od samogłosek, które wypowiadamy dłużej)
  • -określanie jaka głoska występuje na końcu wyrazu (należy zaczynać od spółgłosek)
  • -układanie wyrazów z podanych głosek
  • -różnicowanie wyrazów różniących się jedną głoską np. góra – kura
  • -zabawy z rymami
  • -wyszukiwanie wyrazów rymujących się
  • -nauka rymowanek
  • -ćwiczenia pamięci słuchowej
  • -powtarzanie ciągów słów, cyfr
  • -nauka piosenek, wierszyków
  • Czwartek 16.04.2020r.
  • Doskonalenie pamięci słuchowej
  • Naucz się na pamięć wiersza, cel ćwiczenia: opozycja S – Z
  • Myszka na kawałek serka
    z wielkim apetytem zerka.
    – Droga myszko, ser to danie,
    które mamy na śniadanie.
    Szanse na zjedzenie sera
    są dla ciebie bliskie zera.
  • Miłej zabawy! Pani Krysia
  • W tym tygodniu 6.04. - 10.04.2020
  • Poniedziałek 06.04.
  • Ćwiczenia gimnastyki buzi i języka
  • https://www.mimowa.pl/gimnastyka-buzi-i-jezyka
  • Wtorek 07.04.
  • Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową- Zagadki ducha
  • https://www.mimowa.pl/wspieranie-mowy
  • Środa 08.04.
  • Rozumienie ze słuchu i relacje przestrzenne- Zamek
  • https://www.mimowa.pl/wspieranie-mowy
  • Czwartek 09.04.
  • Ćwiczenia prawidłowej wymowy głosek oraz ćwiczenia warg
  • https://www.mimowa.pl/wspieranie-mowy- Labirynt

W tym tygodniu 30.03. - 3.04.2020

  • Poniedziałek 30.03.
  • Ćwiczenia języka
  • kierowanie wysuniętego języka raz w lewo raz w prawo;
  • przesuwać wysunięty język wokół szeroko otwartych ust – oblizywanie;
  • wysuwać jak najdalej z ust i chować go jak najgłębiej do jamy ustnej;
  • przesuwać język po zewnętrznych powierzchniach zębów;
  • Ćwiczenia warg i policzków
  • kilkakrotnie na przemian ściągnąć wargi jak przy głosce „u” mocno je zaciskając i rozciągając jak przy głosce „i” ;
  • cmokać;
  • wprawić usta w drganie – parskać;
  • ssać wargę górną a potem dolną;
  • Ćwiczenia ruchów dolnej szczęki
  • przesuwanie w jednej płaszczyźnie w prawo i w lewo dolnej szczęki;
  • wysuwanie dolnej szczęki do przodu i cofanie;
  • staranne „żucie” – z włączeniem szczęki dolnej, policzków i warg;
  • chwytanie dolnymi zębami górnej wargi.
  • Ćwiczenia podniebienia miękkiego
  • powoli i swobodnie wdychać i wydychać powietrze przez nos , przy zamkniętych ustach;
  • ćwiczenie j. w. przy zaciśniętej jednej dziurce;
  • wykonać głęboki wdech przez nos i wydech przez szeroko otwarte usta, przy wydechu zaciska się nos;
  • Wtorek 31.03.
  • Ćwiczenia języka
  • kierowanie wysuniętego języka raz w lewo raz w prawo;
  • przesuwać wysunięty język wokół szeroko otwartych ust – oblizywanie;
  • wysuwać jak najdalej z ust i chować go jak najgłębiej do jamy ustnej;
  • przesuwać język po zewnętrznych powierzchniach zębów;
  • Ćwiczenia warg i policzków
  • kilkakrotnie na przemian ściągnąć wargi jak przy głosce „u” mocno je zaciskając i rozciągając jak przy głosce „i” ;
  • cmokać;
  • wprawić usta w drganie – parskać;
  • ssać wargę górną a potem dolną;
  • Ćwiczenia ruchów dolnej szczęki
  • przesuwanie w jednej płaszczyźnie w prawo i w lewo dolnej szczęki;
  • wysuwanie dolnej szczęki do przodu i cofanie;
  • staranne „żucie” – z włączeniem szczęki dolnej, policzków i warg;
  • chwytanie dolnymi zębami górnej wargi.
  • Ćwiczenia podniebienia miękkiego
  • powoli i swobodnie wdychać i wydychać powietrze przez nos , przy zamkniętych ustach;
  • ćwiczenie j. w. przy zaciśniętej jednej dziurce;
  • wykonać głęboki wdech przez nos i wydech przez szeroko otwarte usta, przy wydechu zaciska się nos;
  • Można skorzystać z ćwiczeń interaktywnych, klikając w link.
  • https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-gloska-z-rz/
  • Jak wspomagać rozwój mowy dziecka?
  • Mów do dziecka.
  • Rozmawiaj z dzieckiem, wciągaj w rozmowę, pytaj o zdanie.
  • Staraj się mówić tak, by dziecko widziało twoją twarz i usta, by nie tylko słyszało, co mówisz, ale i widziało, jak mówisz.
  • Jak najwięcej czytaj dziecku.
  • Śpiewaj z dzieckiem.
  • Powtarzaj przy dziecku proste wierszyki.
  • Opowiadaj bajki, rozwijaj wyobraźnię dziecka.
  • Pokazuj dziecku świat, opisuj życie, które dzieje się dookoła, nazywaj czynności, które wykonujesz, przedmioty z otoczenia (np. „Teraz kroję chleb, popatrz, to jest chleb. Teraz smaruję go masłem.”).
  • Motywuj dziecko do mówienia. Ciesz się z najdrobniejszych sukcesów, nawet jeśli wypowiadane przez malucha słowa czy zdania są jeszcze nieporadne lub niezrozumiałe. Niech dziecko wie, że warto się starać.
  • Nie wyręczaj dziecka, nie mów za niego, nie zgaduj jego potrzeb.
  • Zachęcaj dziecko do mówienia, mówiąc spokojnie i łagodnie.
  • Odpowiadaj na pytania, choćby to samo pytanie było ci zadawane na okrągło. Jeśli przestaniesz odpowiadać, dziecko przestanie pytać i straci zainteresowanie światem i mową.
  • Słuchaj uważnie, co dziecko ma ci do powiedzenia. Dziecko musi wiedzieć, że zostanie wysłuchane i że warto podjąć wysiłek mówienia, mimo że łatwiej jest pokazać palcem lub gestem.
  • Zwracaj uwagę na odgłosy otoczenia, staraj się je z dzieckiem naśladować (np. szczekanie psa, dźwięk dzwonka, płacz dziecka, szum wody).
  • Pokaż dziecku, że mówienie jest czymś ciekawym, służy porozumiewaniu się z innymi ludźmi i poznawaniu świata.
  • Zapraszam do ćwiczeń interaktywnych, postaraj się wykonywać je codziennie.
  • https://www.mimowa.pl/
  • Środa 1.04. Wiersze logopedyczne 

    Żabka

    Była sobie żabka mała,

    która tak oto kumkała:

    "Kum kum re, kum kum re,

    małych muszek mi się chce!"

    Hej, żabuniu, hej żabeczko,

    tutaj stoi moje mleczko.

    Weź mej zupki smacznej łyk

    najesz się do syta w mig!

    Biedroneczka

    Biadoliła biedroneczka

    Gdzieś mi spadła ma kropeczka! Zawsze siedem kropek miałam,

    i mniej nigdy mieć nie chciałam..."

    Szuka w trawie i w kałuży

    drepcze wszędzie, aż się kurzy.

    Jest! Znalazła się kropeczka!

    Skryła się pod skrzydełeczka!

    Pajączek

    Pytają mnie czasem ciekawskie dzieci,

    czemu tak żmudnie tkam swoje sieci.

    Wierszyki dla dzieci toż to mnie pracy kosztuje wiele

    - czy wśród niteczek jest mi weselej?

    Więc już odpowiem na te pytania

    sieć to talerzyk mój do śniadania,

    na waszym talerzu tkwi mięsny kotlecik

    a w moim tkwią muszki, moje drogie dzieci!

  • Czwartek 02.04.

    Bajka logopedyczna ,, Wiosenny poranek Misia Kłapouszka.’’

         Pewnego wiosennego poranka Miś – Kłapouszek obudził się z zimowego snu. Przeciągnął się, ziewnął - ( przeciągamy się, ziewamy - szeroko otwierając usta). Wyjrzał ze swojego legowiska ( wysuwanie języka z jamy ustnej), spojrzał w górę ( kierowanie języka w kierunku nosa ). – Świeciło piękne, wiosenne słońce. ,, To już prawdziwa wiosna’’ – zawołał miś. ,, Pójdę na spacer, poszukam moich przyjaciół.” Miś Kłapouszek maszerował i nucił piosenkę   ( la – la – la – unoszenie i mocne ,, przyklejanie’’ języka do wałka dziąsłowego za górnymi ząbkami. Na drzewach wesoło świergotały ptaszki ( fiju – fiju , ćwir- ćwir), a nad polami fruwały wrony ( kra – kra –kra). Dookoła zaczynała zielenić się trawka i pojawiały się pierwsze wiosenne kwiaty. ,, Jak pięknie pachną’’ – zawołał Miś Kłapouszek ( głęboki wdech noskiem i długi wydech buzią). Nad stawem misio spotkał żabki ( kum – kum kum, rech- rech – rech –rech ), na polanie ujrzał swojego przyjaciela - konika Karuska (kląskanie). - ,, Cześć Karusku!’’ - zawołał Miś Kłapouszek i uśmiechnął się (szeroki uśmiech.) - ,, Witaj misiu’’ ( iiihaa- iiihaa) – zarżał z radości konik.,, Bardzo długo spałeś a tu wiosna dookoła,    z pewnością jesteś bardzo głodny i burczy ci w brzuszku.’’ (brrrrr, brrrrrrr – dzieci starsze.) - ,, Tak, jestem bardzo głodny .’’ zawołał miś i oblizał się na wspomnienie zeszłorocznego miodku ( oblizywanie warg dookoła – buzia szeroko otwarta. ) ,,Miodek był bardzo gęsty       i bardzo słodki ‘’ – wspominał miś ( oblizywanie językiem górnych dolnych ząbków przy szeroko otwartej buzi.) Nagle zerwał się wiatr . Wiał raz słabiej, raz mocniej ( wdech noskiem , wydech – dmuchanie na kartki papieru z różnym natężeniem , dzieci starsze artykułują sz… sz… sz… ) Niebo zasnuły ciemne chmury i zaczął padać deszcz ( plum – plum, kap – kap). Mis pożegnał się szybko z konikiem Karuskiem i zaczął biec do domku ( szybkie odbijanie czubka języka o wałek dziąsłowy za górnymi ząbkami.) Kiedy dotarł do domku poprawił swoje legowisko ( oblizywanie dna jamy ustnej za dolnymi ząbkami , odetchnął zmęczony    ( ufff- ufff)   i usnął, mrucząc i śniąc o miodku ( włączanie rezonansu nosowego – mmm… mmm…)

****************************************************

Ćwiczenia od Pani Ani

  • Środa 20.05. 2020
  • Propozycje ćwiczeń i zabaw logopedycznych.
  • Naśladowanie zwierząt i przedmiotów za pomocą warg i języka np.:
  • - Konik jedzie na przejażdżkę. Naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  • - Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy. Wysuń język jak najdalej na brodę - pokaż dyszącego wilka.
  • - Huśtawka unosi się do góry, a potem wraca na dół. Wysuń język przed zęby i poruszaj nim tak, jakby się huśtał - raz do góry w stroną nosa, raz do dołu w stroną brody.
  • - Dzieci bardzo lubią kręcić się na karuzeli, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stroną.
  • - Wysuń obie wargi do przodu, udając ryjek świnki. Następnie połóż na górnej wardze słomkę lub ołówek i spróbuj jak najdłużej utrzymać.
  • - Chomik wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  • - Wyobraź sobie, że twój język to żołnierz na defiladzie. Na raz - czubek języka wędruje na górną wargę, na dwa - czubek języka dotyka lewego kącika ust, na trzy - czubek języka na dolną wargę, na cztery - czubek języka przesuwamy do prawego kącika ust.
  • - Malarz maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj językiem swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
  • - Dzieci lubią zjeżdżać na zjeżdżalni, a ty ? Spróbuj zrobić zjeżdżalnię dla krasnoludków ze swojego języka. Oprzyj czubek język za dolnymi zębami i unieś do góry jego środkową część. Musisz bardzo uważać, aby język nie wychodził przed zęby.
  • - Młotkiem wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
  • - Drzwi do domu otwierają się i zamykają. Wargi to nasze drzwi do domu. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają.
  • - Żyrafa wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj pociągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
  • - Słoń ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.
  • .
  • Środa 13.05.
  • Mowa zaczyna się w głowie, a nie w buzi
  • Ćwiczenia lewopółkulowe
  • Czemu te ćwiczenia nazywają się lewopółkulowymi?
  • Nazywają się tak, ponieważ stymulują lewą półkulę mózgu, która odpowiada za:
  • logiczne myślenie
  • myślenie analityczne
  • kontrolę prawej części ciała
  • za umiejętność cichego czytania
  • język (odbiera, analizuje i przetwarza dźwięki mowy)
  • pisanie
  • liczenie.
  • W dzisiejszych czasach dzieci pod wpływem elektroniki stają się bardziej prawopółkulowe, zaś ich lewa półkula jest mniej aktywna (technologia łatwo angażuje prawą półkulę).
  • Ważne jest, aby dbać o stymulowanie lewej półkuli naszych dzieci, ponieważ ćwiczenia lewopółkulowe mają ogromny wpływ na: mowę, pisanie, czytanie oraz funkcje intelektualne.
  • Dodatkowo, gdy dziecko ma problemy językowe, to tym bardziej powinno ćwiczyć lewą półkulę, ponieważ jest to podstawą dalszych ćwiczeń logopedycznych.
  • Doskonalenie prawidłowego toru oddechowego.
  • Techniki relaksacyjne: 9 gier wzmacniających psychikę dzieci
  • https://pieknoumyslu.com/techniki-relaksacyjne-gry-dzieci/
  • .
  • Środa 6.05.
  • Doskonalenie prawidłowego toru oddechowego.
  • Techniki relaksacyjne: 9 gier wzmacniających psychikę dzieci
  • https://pieknoumyslu.com/techniki-relaksacyjne-gry-dzieci/
  • Ćwiczenia, żeby dziecko mówiło poprawnie.
  • Ćwiczenia słuchowe – stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego/ tzw. słuchu mownego/. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.
  • Przykłady dla dzieci młodszych:
  • „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
  • „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
  • Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
  • Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
  • Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).
  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
  • Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
  • Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
  • Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
  • Przykłady dla dzieci starszych:
  • Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. ( stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
  • Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab
  • Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez  rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
  • Dzielenie na sylaby imion dzieci / na początku łatwych/
  • Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
  • Wyszukiwanie słów z podaną przez rodzica sylabą.
  • Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
  • Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
  • Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się na daną głoskę.
  • Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
  • Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
  • Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
  • Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej np. szafo – safa, żaba – zaba itp.
  • Serdecznie zapraszam do zapoznania się z proponowanymi dodatkowo materiałami do zabaw i ćwiczeń logopedycznych w umieszczonych poniżej linkach.
  • Czy wiesz co to za zwierzę? - Odgłosy zwierząt
  • https://www.youtube.com/watch?v=qkA2NHliZtg
  • Zwierzęta w Lesie - Odgłosy Zwierząt
  • https://www.youtube.com/watch?v=OPKWIj_ruxg
  • Co to za dźwięk?
  • https://www.youtube.com/watch?v=w-7bAERrKuo
  • Opowiadanie logopedyczne:„ Burek z podwórka”  ( ćwiczenie artykulatorów i ćwiczenia ortofoniczne)
  • W wiejskiej zagrodzie, pies zwany Burkiem
  • Skrzętnie zarządza całym podwórkiem.
  • Niech Burkiem będzie w buzi języczek,
  • Wnet obowiązki jego wyliczę:
  • Rankiem, gdy tylko oczka otwiera,
  • Już za porządki się zabiera.
  • Najpierw wokół swej budy posprząta:
  •  Zamiecie ( oblizywanie warg ruchem okrężnym),
  •  Zakopie kości do kąta ( wysuwanie i chowanie do jamy ustnej języka ułożonego w
  • łopatkę).
  •  Następnie w budzie zrobi sprzątanie ( masowanie czubkiem języka wewnętrznej strony
  • policzków)
  • I zerknie w miseczkę, co dziś na śniadanie ( kierowanie języka w kąciki warg).
  • Na widok ciepłej kaszy smacznie się oblizuje ( oblizywanie językiem „wąsów „ i
  • „brody”)
  •  Zjada wszystko, bo bardzo mu smakuje ( głośne mlaskanie).
  •  Teraz już Burek biegnie zliczyć kurki do kurnika
  •  I sprawdzić, czy tej nocy nie było tam liska zbójnika ( liczenie ząbków „kurek”,
  • poprzez dotykanie każdego zęba czubkiem
  • języka).
  • Są wszystkie, lecz tuż za płotem słychać gąsek gęganie ( gęganie: gę, gę, gę)
  • Biegnie Burek na ratunek, dając znak szczekaniem ( szczekanie: au, au, au)
  • A tujuż gąsior groźnie sycząc ( syczenie: s…………),
  • Broni swego stada.
  • Niesfornych łobuziaków ucieka gromada,
  • Pufając ze zmęczenia ( nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza)
  • Szumiącego lasu dopada ( szumienie sz…………..).
  • Teraz Burka czeka nie lada zadanie,
  • Musi krówkę wyprowadzić na łąkę, na śniadanie.
  • Krowa muczy przyjaźnie ( mu……….)
  • Już idą drogą wśród lasu,
  • Nagle się przestraszyli
  • Okropnego hałasu.
  • Spogląda Burek za siebie, z prawej i z lewej strony ( wysuwanie języka i kierowanie go w prawo i w lewo)
  • Co widzi? Wóz strażacki pędzi jak szalony.
  • i–a, i–a, i–a, słychać już z oddali,
  • Co znaczy, że w pobliżu gdzieś się chyba pali.
  • Wtem słyszy Burekgwizd znajomy ( gwizdanie)
  • Znajome cmokanie ( cmokanie).
  • To jego pan go wzywa, ma nowe zadanie.
  • Przeciska się Burek do domu, na skróty, przez dziurę w płocie ( przeciskanie języka przez zaciśnięte zęby),
  • Gdy nagle wzrok jego skupił się na kocie,
  • Który miaucząc groźnie ( miauczenie), na rybki polował,
  • Lecz widząc kota, na drzewo się schował.
  • Wdzięczne rybki Burkowi całuski ślą spod wody( całuski),
  • Lecz psina nie ma już czasu, pędzi w stronę zagrody.
  • Koń stoi już w zaprzęgu, parska niecierpliwie ( parskanie)
  • Pan cmoknął na niego ( cmokanie), ruszyli leniwie.
  • Słychać miarowy bieg konia ( kląskanie), Burek biegnie z boku,
  • Nie chce być gorszy, pragnie dotrzymać mu kroku.
  • I tak dzień cały Burka pracą wypełniony.
  • Pod wieczór wraca psina do budy zmęczony,
  • Zjada smaczną kolację ( mlaskanie), poprawia posłanie ( wypychanie językiem policzków)
  • I już po chwili słychać jego smaczne chrapanie ( chrapanie)
  • Techniki relaksacyjne jako jedna z form wspomagania terapii logopedyczne
  • Relaksacja to pojęcie szerokie, istnieje wiele rodzajów treningów relaksacyjnych, m.in. trening autogenny Schultza, relaksacja Jacobsona, czy medytacje.
  • Głównym celem technik relaksacyjnych jest wprowadzenie w stan odprężenia i dobrego samopoczucia fizycznego oraz psychicznego. Relaks jest jednym ze sposobów na łagodzenie napięcia emocjonalnego i stresu – zjawisk obecnych w życiu codziennym, także u dzieci i młodzieży. Trening relaksacyjny wzmacnia koncentrację uwagi, rozwija wyobraźnię, redukuje lęki i agresję, poprawia relacje w grupie.
  • Pamiętajmy o stworzeniu odpowiednich warunków: zapewnieniu ciszy, wygodnym miejscu do leżenia lub siedzenia (materace, karimaty, dywan) i wcześniejszym przewietrzeniu pomieszczenia. Niezbędna będzie spokojna i odpowiednio dobrana muzyka.
  • PSZCZOŁA SŁODUSZKA
  • Posłuchajcie bajki o pszczole Słoduszce. Postarajcie się przeżyć to, co ona. „Było lato, słońce mocno grzało. Pachniały kwiaty. Słoduszka od rana zbierała z kwiatów słodki nektar. Musiała bardzo szybko poruszać skrzydełkami. Poczuła zmęczenie. Ile to jeszcze kwiatów muszę odwiedzić? Zaczęła liczyć: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Słoduszce zaczął się plątać język, położyła się wygodnie na dużym liściu, rozluźniła zmęczone nóżki i łapki, zamknęła oczy. Jej brzuszek zaczął spokojnie oddychać. Jak mi dobrze. Moja prawa łapka staje się coraz cięższa, nie chce mi się jej podnieść. Moja lewa łapka staje się leniwa, nie chce mi się jej podnieść. Tylko mój brzuch równiutko, spokojnie oddycha. Prawa noga z przyczepionym woreczkiem miodu staje się ciężka, coraz cięższa i cięższa. Lewa noga, też z woreczkiem miodu staje się ciężka. Nie chce mi się jej podnieść. Głowa jest tak wygodnie ułożona. Jestem spokojna, słyszę spokojną muzykę. Czuję jak słońce ogrzewa moje nogi i łapki. Jest mi coraz cieplej. Jestem spokojna. Czuję się bezpiecznie. Ogarnia mnie senność. Zasypiam, zasypiam, zasypiam”.
  • Adaptacja treningu autogennego Schultza

Witamy serdecznie.
W ramach odświeżenia wiadomości z terapii logopedycznej polecamy poniższe ćwiczenia do doskonalenia wymowy głosek prawidłowo wywołanych.
Proszę pamiętać aby te ćwiczenia wykonywać z dzieckiem.

Słownictwo do utrwalania głoski "z"
1. Powtórz sylaby, przedłużając wymowę głoski "z", następnie postaraj się prawidłowo powtórzyć usłyszane wyrazy:- ze, zy, za, zo, zu
- zabawa, zabawki, zamek, zakład, zakładka, zachód, zapałki, zapomnij, zegar, zebra, zupa, Zorro, zostaw, zupełnie, zadanie, zuch, zero, zawody, zawód, zalany,
- waza, wazon, gazeta, koza, muzyka, lizak, języka, bluza, błazen, wizytówka, pyzy, arbuzy, kuzyn, guzek, karuzela, prezent, waliza, wózek, muzeum, brązowy, razowy
- na końcu wyrazu głoska "z" jest wymawiana jak "s"
- zły, zlew, znak, złapać, gniazdo, gwiazda, jezdnia, bielizna, rózga,

2. Powtarzaj wyrażenia:
zachód słońca zapalona zapałka zepsuty zegar
zabytkowy zegar zupełnie zapomniany zapchany zlew
czysta bielizna zepsuty gwizdek pyzy z mięsem
zepsuta zabawka zawody sportowe prezent od kuzyna
pusty wazon spalona gazeta zawodowy muzyk

3. Powtarzaj zdania:
Na jezdni są samochody. Zosia ma zdrowe zęby.
Zenek kupił gazetę. Zosia dostała zaklejony list do wysłania.
W pokoju wisi zegar. Dzieci lubią kolorowe zabawki.
Mama powiesiła bieliznę. Tata naprawił popsuty zamek.
Na stole stoi pusty wazon. Sabina pojechała na zawody sportowe.

Słownictwo do utrwalania głoski "s"
1. Powtórz sylaby, przedłużając wymowę głoski "s", następnie postaraj się prawidłowo powtórzyć usłyszane wyrazy: - se, sy, sa, so, su
- ser, sen, seler, syn, synek, syrop, sala, sałata, samochód, sanki, samolot, sandały, sarna, sobota, sok, soda, sople, sowa, sól, suchy,
- masa, kasa, klasa, piasek, pasek, basen, fasola, osa, kosa, włosy, wąsy, mięso,
- las, nos, kłos, pies, pies, lis, adres, ananas, autobus, bambus, bigos, globus, kos, kompas, krokus, napis, notes, włos, kaktus, nas, was,
- "z" na końcu wyrazu wymawiamy jako "s" : bez, gaz, mróz, głaz, powóz, wóz, raz,
- schody, sklep, skakanka, słoik, słoma, smutny, smoła, snopek, spodek, spodnie, stół, stopa, stary, stodoła, studnia, sweter, schować, skała, spać, spadać, spalić, skóra, skowronek, stromy, słowik, słodki,
- laska, maska, deska, miska, masło list, most, pasta, miasto, pusty, usta, kapusta, sos, sasanka, sosna
2. Powtarzaj wyrażenia:
suchy ser surowy seler strome schody stary stół
sklep sportowy smaczna sałata spokojny pies sypki piasek
kostka masła pusty słoik wysoka sosna wąski pasek
jasne włosy sosnowe deski
3. Powtarzaj zdania:
Stefek ma sanki. W sklepie sprzedają sałatę. Na stole stoi słoik.
Na półmisku jest mięso. Lis ucieka do lasu. Na basenie jest wesoło.
Na stołku stoją sandały. W stodole są snopki słomy.

Słownictwo do utrwalania głoski "c"
1. Powtórz sylaby, zwracając uwagę na prawidłową wymowę głoski "c" (krótko), następnie postaraj się prawidłowo powtórzyć usłyszane wyrazy: - ce, cy, ca, co, cu
- cebula, Celina, cekiny, cena, cel, cela, cytryna, cyfra, cyrk, cały, córka, cukier, cudak, cukierki, Cygan,
- baca, klocek, kocur, kocyk, placek, plecak, owoce, taca, tablica, ulica, ocet, płuca, Jacek, Lucyna,
- koc, kolec, koniec, moc, noc, północ, piec, pomoc, owoc, ojciec, biec, hamulec, taniec, marzec,
2. Powtarzaj wyrażenia:
cyrkowy pajac cytrynowy placek pracowite ręce
gorący piec placek owocowy harcerski plecak
cytrynowy cukierek owoce na tacy cała cebula
lekcja tańca kucyk Lucynki mocne płuca
list polecony rozdarty latawiec placki z cynamonem
spotkany baca schowane klocki lipcowe słońce
pusta piwnica sprawne hamulce pocerowany koc
pisane z tablicy ojciec chłopca lekarstwo z recepty
3. Powtarzaj zdania:
Wkrótce będą wakacje. Jacek kupił sobie klocki.
Cela ceruje koc. Na tablicy napisałam abecadło.
Owoce leżą na półce w piwnicy. Na tacy jest placek cytrynowy.
Ojciec Jacka obiecał go zabrać do cyrku. Celina lubi cytrynowe cukierki.
Chłopiec ma nowy latawiec. Na choince wiszą cukierki.
Na jezdni leży rozbity motocykl. Cela chce upiec makowiec.
Zabawki Zenka
Zenek jedzie z rodzicami na wakacje. Długo zastanawia się, które zabawki zabrać ze sobą. Zagląda do kącika zabawek. Koń na biegunach zarżał wesoło. Piesek zaczął szczekać przymilnie. Zebra podniosła się. Samochody zapuszczały motory. Mały słoń stał na stoliku i kręcił trąbą, a zajączek, który stał za zebrą, podniósł uszy.

Słownictwo do utrwalania głoski "dz"
1. Powtórz sylaby, zwracając uwagę na prawidłową wymowę głoski "dz" (krótko), następnie postaraj się prawidłowo powtórzyć usłyszane wyrazy: - dze, dzy, dza, dzo, dzu
- koledzy, kukurydza, sadzawka, widzę, władza, sadzonka, wiedza, rodzynki, nędza, miedza, cudzy, drodzy, na nodze,
- na końcu wyrazu głoska "dz" jest wymawiana jak "c"
- dzwon, dzwonek
2. Powtarzaj wyrażenia:
cudze pieniądze dzbanek kukurydzy zardzewiałe ogrodzenie
zdrowe rydze syn wodza bardzo dobre rodzynki
zjedzą bryndzę chodzą po drodze widzę pędzle
3. Powtarzaj zdania:
Pod miedzą siedzą zające. Dzieci jedzą rodzynki.
Przy drodze rośnie kukurydza. Dzwonek dzwoni na lekcję.
Na podłodze są pędzle. Na wadze zważę rydze.
Koledzy poszli nad sadzawkę.
Koledzy
Zadzwonił szkolny dzwonek. Koledzy rozchodzą się do swoich klas. Po lekcji odwiedzą chorego Jurka. Zebrali już pieniądze na prezent dla niego. Kupią mu pędzel i farby do malowania. Jurek bardzo ładnie maluje. Za obrazek gęsi brodzących po sadzawce został nawet nagrodzony. Dostał ludowy dzbanek do kwiatków koledzy opowiedzą mu co ciekawego wydarzyło się w szkole.
Utrwalanie szeregu s - z - c - dz
Na ulicy stoi szary samochód.
Celinka ma niebieską sukienkę.
W misce jest surówka z sałaty.
Pod miedzą siedzą zające.
Na półce stoją zabawki.
Jacek wraca z zakupami ze sklepu.
Zosia ogląda zachód słońca.
Samochody wiozą zboże do magazynu.
Na stoliku stoi dzbanek pełen zsiadłego mleka.
Z daleka słychać bicie dzwonów.
Chłopiec stoi przy samochodzie i spogląda na ojca.